Șvabenul, rockozaurul și duminica

Dacă lunea vezi până la capătul vieții, duminica negociezi la sânge cu moartea. Încerci s-o convingi că nu-i nevoie să vină până la tine, că o să fii cuminte, n-o să mai bei, n-o să mai fumezi, n-o să mai bagi în venă, n-o să te mai joci pe bloc, n-o să-ți mai înfigi degetele-n priză și n-o să mai faci, în general, pentru o perioadă bine definită -nici prea mică, să nu-ți iasă șmecheria, nici prea mare, să-ți dăuneze la statutul de nenorocit vicios cu care ai făcut paradă atâția ani-  toate porcăriile care știi că ți-ar da un cancer mic, un stop pe chept, un cuțât în burtă sau orice alt mod stupid de a o mierli. Dar de luni. Ca să fie mai ușor de trecut în acte. Mai ușor de numărat zilele. Se știe că, dacă-ncepi bine de luni, îți merge bine toată săptămâna. Dacă începi duminică seara ești, practic, nu doar un fraier, dar și un sabotor al propriilor încercări de a fi mai bun și mai sănătos.

Părerea mea.

Azi, duminică, m-am trezit și am citit un articol despre unul care bea, așa, ca mine, zilnic. Nu mult, dar regulat. La primele rânduri m-am bucurat tare, mă simțeam ca și cum mi-aș fi regăsit fratele dispărut pe mare, acum șapte ani. Apoi, omul a început să-ntrebe doctorii, ce părere au despre obiceiul lui. Și de-acolo s-a cam stricat jucărica, doctorii nu erau prea optimiști. Ziceau din alea, că depinde de factorul genetic, de constituție, de alimentație și exercițiul fizic, că dacă ai de gând s-o ții multă vreme așa, mai bine tocmești un nutiționist să-ți facă  un meniu ok, care să mai contracareze din efectele beuturii, dar asta oricum e frecție la picior de lemn. Și tot așa.

M-am dus să-mi fac un ceai de tei, să mă calmez.

Apoi s-a lăsat seara. Obișnuința a început să dea cu picioarele. Când a văzut că n-are cu cine, m-a păcălit că vreau de fapt ceva de ronțăit, așa că m-am dus pe vremea asta de căcat să-mi iau de ronțăit. În lift am o oglindă. Arătam okei. Moartea nu se vedea prin preajmă, dar tot i-am zis că bre, știi ceva… de mâine.

M-am dus la chioșc, am un non-stop aproape, îți dai seama ce noroc pe mine. Nu pot să dorm, e două noaptea, who cares, în zece minute sunt înapoi cu somniferul. Afară, un frig de mi s-au întărit sfârcurile sub tricou,  pulovăraș și geacă. Am luat un suc, apoi l-am întrebat pe vânzător dacă n-are cumva un vin alb demisec cu vreo 10%.

-Sub 10 lei?

-Nu, nu… procente. Alcool. De regulă au 12.

-A. Păi… numai cu 12…

-Da, știu, haha, lăsați. E duminică. Șvabenul ăla din dreapta. Așa. Și niște semințe negre, cu sare.

-Astea?

-Nu, din alea cu copertă verde, mai șmechere, n-aveți?

-Așa?

-Da. Cu sare, da?

-Da, da.

-Și niște alune.

-Cu coajă, fără coajă?

-Cu coajă.

-Așa?

-Cam mică. Două pungi, vă rog. Seară faină.

În lift mă jimbam la oglindă, și moartea pe umăru’ meu ronțăia un ficat. S-a oprit puțin și mi-a zis cu gura plină:

-Ți-ai luat vin?

-Aha.

-Ai noroc, azi e ziua de negociere. Cât?

-O săptămână? E destul?

-Cam puțin. Asta-i doar o rată.

-Să mă obișnuiesc, ia-mă ușor.

-Coaie, pot să te iau și ușor, oricum te iau definitiv.

-Da, bre, știu cum faci matale. O să fie bine, e super luna în Berbec, se-ntâmplă chestii, ce-ncep acum are șanse.

-N-ai zis că de luni?

-Mă rog, ce-ncepe cu maxim trei zile după super lună, are șanse. Dar eu încep de mâine.

-Bine, cois. Tu știi mai bine. Eu doar urmez ordinele.

Am lăsat moartea-n lift și m-am dus în casă, să desfac șvabenul cu coada lingurii de lemn, că nu mai am tirbușon de-un an. Nu mi-am luat tirbușon tocmai ca să nu mai cumpăr atâta vin, dar am preferat să devin expertă în desfăcut sticle cu linguri de lemn, cuie și periuțe de dinți. Mai am nițică duminică, destul cât să dorm neîntoarsă, fără coșmaruri, ca un prunc.

Un prunc care se preface că nu-i niciun balaur sub pat, gata să-i hăpăie un picior lăsat neglijent afară din plapumã, și care crede din tot fufletu’ cã rezistã o sãptãmînã fãrã alcool.

Aș putea să tac sau să zic:

