Bagã cãrți, bagã, bagã cãrți!

colaj carti

Am facut niscai ghiftuiala cu carti de cateva zile incoace, ca sa-mi impulsionez chefu’ de scris. Am nimerit carti faine si mai putin faine, dar cea mai tare chestie a fost ca, neintentionat, toate cartile erau despre scris si scriitori si carti. Inception, taticule.

Prima data pentru intaia oara am flocãit-o pe Irina Denejkina, care a scris Votca-Cola, o cartulie cu povesti despre tineretile rusesti, prima dintre ele fiind si cea mai faina, in care gagica povesteste cum s-a dus la nush ce festival in calitate de scriitoare tinerica, proaspat rasplatita cu un premiu. Nu s-a dus singura, ci cu prietenii, niste punkisti dubiosi sexual, alcoolici si tampiti, unu’ din ei fiind responsabil pentru cea mai misto faza din toata cartea, la care am ras o gramada. Striga nu-sh care din amici la ea, ceva de genul Hai aici, ca ne droshpãim cu Shnur!, Shnur fiind porecla unui profesor sau maestru din asta al literaturii, n-am cartea in fatza si am o memorie proasta, scriu pe un cacat de Apple si mi-e prea greu sa pun diacritice asa ca, pentru binele vostru, nu va luati de mine. Azi am draci si wifi-ul pica din 3 in 3 secunde. Bun, celelalte povesti au fost okei, dar am eu o problema cu stilul rusesc plin de diminutive si fuckin’ weird pe alocuri, de exemplu, dupa faza cu droshpãitul, remarca Irinei e ceva de genul I-auzi, sa ne droshpãim, ce chestie, ca o mamaie mirata. Eu as fi zis altfel, nu m-am hotarat ce, dar sigur nu asta.

Apoi am citit Tipatul lenesului, de Sam Savage, cu un tip destul de excitant pe coperta. Un nene scriitor ciudat are tot felul de conversatii prin corespondenta cu fosta gagica si alte dudui, editori, chiriasi ai cladirii sale aproape darapanate, cititori ai revistei pe care o editeaza. E kind of funny, cinic si sarcastic, dar Firmin mi-a placut de j-de ori mai mult.

M-am apucat dupa aia de Roberto Bolano, O stea indepartata, e ceva cu niste cenacluri literare, poeti, versete biblice scrise pe cer cu avionul, stil sud-american pe care nu-l inghit deloc. Mi se face gura punga cand intalnesc nume ca Alberto Ruiz Tagle, inca n-am terminat cartea, ma deprima si stiu ca nu o sa-mi placa in final, dar nu-mi vine nici s-o las de izbeliste, pentru ca pe undeva m-a prins.

A urmat Doina Rusti, cu Patru barbati plus Aurelius, dupa cum ati intuit, e o carte despre patru barbati si un cotoi pe nume Aurelius, am stiut asta imediat ce am vazut coperta, pentru ca am, si eu, un pisic cu nume puternic, Aurelian. Umm, tanti personaja poarta numar mare la picior, se pasioneaza dupa masculi nesimtiti si are o problema cu Aurelius. Apare un rastaman nesuferit care a scris o carte pe care nu a vazut-o nimeni vreodata, desi i s-au facut recenzii si chiar se pregateste o ecranizare. Tipul asta are un cotoi pe care duduia personaja il banuieste a fi bestia de Aurelius, si tough luck, gagica ajunge sa stea dupa curu’ pisicii ca sa vada ce litere tasteaza la computer, ca orice pisica elevata, sa le noteze si sa compuna dupa aia o carte, chipurile scrisa de cotoi, care ajunge celebra. Mai sunt niste chestii cu barbatii prin carte, niste morti suspecte, dar nu m-au interesat prea tare.

Murakami cu al lui Tsukuru Tazaki cel fara de culoare si anii sai de pelerinaj n-a fost cu carti. Dar a fost ea insasi o carte excelenta, o murakama tipica, si-a atins scopul, m-a satisfacut si fericit pentru doua seri. Murakami rulz.

Acum mai am cateva pagini si termin Sweeth Tooth, a lui Ian McEwan, care e fenomenala, adica pe langa faptul ca e ticsita cu nume de scriitori si carti, mai contine si cateva povesti-surpriza, ca atunci cand gasesti premii in cutia cu cafea, cum am gasit eu cinci euro in Doncafe. Unele povesti le-am recunoscut dintr-un volum de proza scurta de-al lui McEwan, altele nu-mi suna cunoscute, oricum, cartea asta e o matrioska delicioasa.

Si urmeaza Steinbeck. La rasarit de Eden. Pazea!

9 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Sorin spune:

    Ai încercat „Bunavestire” și „Pândă și seducție” ale lui N. Breban?

    1. rockozaur spune:

      nu… au vreo legãturã cu ceva sau u’re just dropping book titles? cã n-as prea vrea sã citesc Breban.

      1. Sorin spune:

        Tot gineam ce titluri si autori consumi si m-a dus gandul la Breban… cred ca ti-ar placea…

        1. rockozaur spune:

          Daca Breban seamana cu Murakami, oi face o incercare. Nu imi place tot ce consum, nu-sh daca ai inclus si aspectul asta in recomandare 😀

          1. Sorin spune:

            Murakami are universul lui aparte, misterios și magic/feeric… sunt greu de pus unul lângă celălalt. Breban vine cu o atitudine chirurgicală, brutală pe alocuri, cu intelectuale independente curtate obsesiv de funcționari la stat, băutori de votca și cu ciorapi sintetici împuțiți după 12 ore de birou, cu mariaje defecte menținute doar pentru statut social… deși pe mine unul m-a surprins de multe ori cu tușe domnești, rafinat concupidescente. Dacă ți-au plăcut Doamna T. și Fred al lui Petrescu, m-aștept să te gâdile și nălucile lui Breban. Dar nu, Breban nu e Murakami. Nici Murakami nu e Breban, pe de altă parte.

          2. rockozaur spune:

            Ce bine ca Breban nu e Murakami. N-as fi rezistat unui astfel de soc, poate ma apucam de beutura. Mersi pt recomandare.

  2. Sorin spune:

    Amu, ce să zîc, de-o fi să cumperi și nu-ți place, sa mă-njuri cum am înjurat-o eu pe aia care mi-a recomandat Dorian Grey!

    1. rockozaur spune:

      Mda, ai dreptate, deci mi-o dai tu.

      1. Sorin spune:

        Da-mi pe mail te rog unde ți le trimit.

Aș putea să tac sau să zic:

