M-am prostit, dar ma tratez

Cand eram mai mica, acu’ vreo zece ani, eram mai inteligenta. Citeam numai Roger Penrose, Hawking, Dennett, d-astia, numai psihologie, astronomie, sociologie, incepusem sa invat fizica de liceu, ca in liceu n-o invatasem, ma tinea profu’ numa-n trei si sapte, aveam jurnale pe care acum le recitesc si raman cracanata, de unde dracului stiam eu atatea cuvinte si notiuni? Ma bagasem in tot felul de chestii, experimentam pe mine, gandeam intruna, tineam jurnal de vise, in metrou ma delectam cu cateva pagini din Jung sau cu foi xeroxate dupa ceva carte despre teoria stringurilor.

Acum cred ca-s aproape proasta, vocabularul mi s-a redus crancen, daca nu pun la socoteala cuvintele pe care le inventez pentru ca nu mi le amintesc pe cele din dictionar. Cand nu stiu ce sa raspund fac o gluma. Citesc numa’ beletristica si cand scriu articole ‘serioase’ ma consult cu dexul intr-un mod obsesiv. Verific si sensurile cuvintelor pe care le cunosc, ca sa ma asigur, sa nu am cumva vreo conexiune beata prin creier si sa ma fac de cacao. Din cauza penuriei de sinapse am inceput sa ma dau absurda, sa vorbesc in dodii si sa vad cuvintele, in loc sa le inteleg. In loc sa ma cert cu cineva care ma jigneste sau nu are dreptate intr-o chestiune care ma priveste, sau ambele, aleg sa tac, pentru ca ar trebui sa pierd prea mult timp compunand niste replici coerente si inteligibile, care sa construiasca o argumentare infailibila (sigur ca da, am verificat cuvantul ‘argumentare’ in dex, eram nesigura daca e argumentare sau argumentatie, e cum vrea pula mea; stai sa mai verific o data; da, asa e). Asa ca ii las sa zica, las sa comenteze, eventual fac putin misto de ei si gata. Eu ma duc la bere. Mi-am facut ieri un test pentru aflarea I.Q-ului. Aveam 10 minute la dispozitie, am terminat in 8, dar pentru ultimele intrebari am ales aleator raspunsul ca ma plictisisem si tocmai mi se anunta o intarziere a platii salariului. Concluzia e ca nu ma accepta astia in MENSA, dar sunt oricum mai dashteapta decat 80% din popor. Ceea ce pare a fi adevarat, daca e sa ma iau dupa ce vad pe feisbuci, la megaimaj, prin bloc sau la metrou. M-a enervat o tuta azi, genul de persoana careia daca ii spui: Mie imi place cozonacul, ea raspunde Nu e adevarat, checul e mai bun. Mie mi se pare imposibil si plictisitor sa incerc sa ii explic ca …basically, e proasta, asa ca am lasat-o in pace, m-am dus glont la biblioteca, am scos de-acolo o cartulie despre inteligenta si am dat peste o idee care zicea ceva de genul, domle, unora (de fapt, oamenilor in general) nu le (mai) este necesara inteligenta pentru supravietuire. Pentru o simpla supravietuire, e drept, nici mie nu-mi trebuie un kil de inteligenta. Dar e  plictisitor sa supravietuiesti pur si simplu. Asta e treaba de cimpanzeu. Si oricat de mult as semana cu unul, cand imi clapaugesc urechile, prefer sa ma pun cu burta pe cartile alea complicate din biblioteca, ca poate ma fac iar inteligenta ca la douastrei de ani. Sa-mi dezmortzesc cortexul.

Ia fii atent,  mi-a venit o idee. Daca tot mi se pare mie ca sunt din ce in ce mai multi tampiti prin jur, prosti, cretini, idioti, zi-le cum vrei, nu cumva mi se pare asta pentru ca io de fapt nu m-am prostit, ci m-am intzeleptzit intr-un hal fara de hal? Cred ca imi place teoria asta, s-ar putea sa merg pe mana ei. Dar pe cartile alea din biblioteca tot ma arunc, si asa n-am alta treaba decat sa scriu si sa citesc.

Aș putea să tac sau să zic:

