Cum ii chinuie cititorii pe necititori

 

Saracu’ necititor. Vai de capu’ lui, prin ce trece el, v-ati gandit frodat prin ce trece necititorul care are nenorocul sa stea langa un cititor? Sa stea mai mult timp, cum ar veni, chiar sa imparta casa cu un cititor. V-ati gandit pe dracu’. Nu va intereseaza decat sa aveti provizii consistente de carti, si timp sa va-nfigeti capatanile-ntre pagini, ca niste nesatui, calicilor.

Uite, eu sunt cititoare de fel, ca d-aia ma dor ochii. Citesc carti noi, vechi, cu coperta, fara coperta, la lumina zilei, in semiintuneric, cu ochelari, fara ochelari, pe laptop, peste umerii altor cititori, intinsa pe burta, chircita pe scaun, infipta-n pat, pe o parte, in picioare, in bar, in parc, pe veceu, in timp ce necititorul de langa mine se uita la meci, in timp ce vorbesc la telefon, in timp ce gatesc- era sa va pacalesc aici, nu gatesc pe bune, doar prajesc ceva sau fierb niste orez. Citesc cu pofta si nu-mi controlez deloc reactiile, iar asta-mi scoate necititorul din minti si incepe sa arunce cu chestii in mine. Se enerveaza, se si sperie cateodata. Pai da, ca eu vorbesc cu un personaj sau cu un autor, ii zic din astea,  hai bre, omoara-l, sau futu-ti candela si iconostasu’ de japitza, si dupa aia arunc cartea si incep sa zornai cutitele pe la bucatarie ca sa-mi tai o feliuta de ceva bun. Normal ca mi se sperie necititorul, casca ochii la mine si se apara cu telecomanda.

Sau incep sa rad. Bai, da’ rad in hohote, ma tavalesc pe jos, si necititorul, ce-i, ce-i, zi-mi si mie, eu nu pot ca ma inec cu rasul, imi dau pumni in piept, arat spre carte si in final chitzai cu multa saliva ceva neinteligibil, scos din context, gen Noi nu suntem ridichi. 

Sau merg cu necititorul intr-o librarie. Imediat cum trecem pragul, ma transform intr-o nesimtita pe care o doare-n cur de restul lumii. Ma lipesc de rafturi, scotocesc, ma gandesc tare, citesc introduceri, trec de la o categorie la alta si repet procedura pana incepe sa mi se-mputa necititorul, plang putin cand platesc teancul de carti si dupa ce iesim, nu vreau decat sa ajung cat mai repede acasa pentru ca am o gramada de citit. Lasa, iesim altadata in oras, si la urma urmelor, nu trebuie neaparat sa cumparam mancare sau balsam de rufe.

Sau ma intrerup din citit, pun cartea in poala si ma uit lung la necititor. El ma ignora, cat poate. Cand nu mai poate, adica dupa vreo cinci minute de holbat intens la el, ma intreaba, destul de pertinent, de altfel. De ce te uiti la mine? Eu bomban ca degeaba ii explic, ca daca n-a citit cartea cu pricina, n-are cum sa priceapa. Si plec din camera.

Sau incep sa plang, aparent din senin. Necititorul se uita la o comedie, eu citesc langa el. Deodata, incep sa ma zgudui, lacrimile-mi tasnesc suvoi, ba chiar horcai putin, toate astea fara sa ma intrerup din citit. Ba chiar dau paginile frenetic, le stropesc cu lacrimi si muci, oftez. Necititorul intreaba, destul de inocent. Ce ai? Eu jelesc mai ceva ca la inmormantarea bunicii, a muuuuuuriiiiit, de ceee a murit, de ce de ce de ceeeeeee. Necititorul da sa ma consoleze, il imping si fug dramatic, ca-n filme, trantesc usa si bocesc inca juma’ de ora. Apoi ies din camera vorbind entuziasta la telefon cu gulia cealalta. Excelenta carte, trebuie s-o citesti si tu! Necititorul meu tocmai se pregateste sa plece, ma vede indreptandu-ma spre el, ii tremura mana cu care descuie usa, reuseste sa fuga si ajunge la lift, imi face bezele si zice ca vine tarziu.

Eu, la telefon cu gulia ailalata, ma bucur. Ce bine c-a plecat necititorul, bai, imi statea pe cap, tare enervant e. Acum pot sa citesc si eu linistita.

 

 

 

 

Un comentariu Adăugă-le pe ale tale

  1. Sorin spune:

    Odoliu din fotaieeee … si-o carte ce-ai lasat-o pe noptieeeraaaaa ….

Aș putea să tac sau să zic:

