Menajeria de bețivi a lui Cezar Petrescu

Îmi place Cezar Petrescu. Îmi plăcea din adolescență, de cînd am citit Întunecare, apoi m-am dat pe Calea Victoriei și mi s-a părut o telenovelă interbelică neaoșă, mult mai tare decît orice telenovelă ever, pe bune, dacă l-ar ecraniza azi pe Cezar Petrescu ar fi haos, că e plin la dînsul de gagici cărora le dau sînii p-afară și de alcool și dezmăț în general.

Bineînțeles, nu trebuie să uităm condiția tragică a personajelor sale bla bla, dar omu’ o și avut ceva de furcă-n viață, păi a vrut să se sinucidă ca prostu’ cînd a pierdut la cărți, după aia prostu’ de fi-su s-a amorezat, și mai prostu’ de Cezar nu l-a lăsat s-o iubească liniștit pe fată, fi-su a omorît-o pe gagică și după aia s-a speriat și s-a sinucis. Lui i-a reușit, spre deosebire de ta-su, dar amîndoi îs proști la fazele astea, amîndoi. Proști, bre!

Cezar Petrescu a scris vreo douăj’ de veri la Bușteni, avea o casă faină care e acum muzeu, cînd mai treceți prin Bușteni lăsați grătarele și vedeți că pe-acolo au rămas multe chestii din vremea scriitorului, ba chiar niște țigări. Și-s peste zece mii de cărți și ibrice de cafea prin toate camerele în care lucra dumnealui, așa că vă inspiră de numa’ numa’.

Rămăsesem la ce-am mai citit de Cezărel, era să uit, dacă n-ați citit pînă acum Calea Victoriei, puteți s-o comandați de-aici și rezolvați problema. Bun, am mai citit carevasăzică Miss România, e cu pipi-n pantaloni că dacă n-ai golit vezica și începi s-o citești, rîzi cu poftă și faci pe tine, io v-am zis, mi-am făcut datoria. Și acum cîteva zile am citit La Paradis General. Ei, aici fuse dificil tare, din cauză de vin căcălău, în carte, nu la botul meu. D-aia fuse dificil. La Paradis General e o menajerie de bețivi. Ăsta e mai tare decît Sophie Kinsella cu chicklit-ul ei. De fapt, Cezar Petrescu a făcut aici un fel de drunklit. Poți să zici și așa, de ce nu?! Am și identificat niște tipologii care-și găsesc lejer corespondent și-n ziua de azi pe la mesele din Argentin sau aiurea. Am făcut chiar o schiță, pentru că așa am avut chef. Iete:

La Paradis General Cezar Petrescu

Azi mi-am luat Baletul mecanic și Orașul patriarhal. Ca să fie clară treaba, sunt fan Cezar Petrescu și gata!

Aș putea să tac sau să zic:

