mă dau cu rolul

Bunicii îi plăcea să zugrăvească în anii bisecți, o făcea probabil inconștient sau prea biologic conștientă ca să intelectualizeze impulsul de a mânji ciclic pereții casei cu var. Când o apuca, anunța pe toată lumea că începe să dea cu rolul. Rolul era de fapt o rolă cu un model de frunzișuri denumite obscur, vițe de vie sau romburi rebele din punct de vedere geometric. Bunica se urca pe masă și nivela pereții cu rolul mustind de vopsea verde sau maro, uneori chiar roz, dar numai  în odaia de la drum. Rezultatul final nu era tocmai neplăcut, mai ales că vedeai aceleași modele în toate casele în care intrai ca să duci coșnița cu pomană sau ca să ceri o greblă că ai călcat pe-a ta și ți s-a rupt în căpățână, și te obișnuiai. Întreg satul se dădea cu aceleași roluri pe pereți, nivelul de abatere de la scenariu fiind asemuit unei depravări numai bune de bârfit în timpul schimbului de coșnițe. ei, și cum eram eu mică și împiedicată, nimeni nu mă urca pe masă ca să dau cu rolul. mă așezam pe ciuci și mă uitam ca mâța la modelul care se lipea tipicar de perete, repetându-se tacticos de sus în jos și de la stânga la dreapta.

Chestia asta îmi plăcea. Nu era altceva decât un ritual, o vrajă, tiparul din care eclozează o versiune recompusă și îmbunătățită a sinelui. Unii înșiră mătănii pe degete, eu mă dau cu rolul meu preferat, de lepră viciată în ultimul hal de propria persoană și tot restul alaiului de obsesii, care mai de care mai puțicioase, lipicioase, alunecoase, într-un cuvânt, nesimțite. Fiecare își știe locul, așteaptă doar să le fac un semn ca să intre în scenă. și când ultima bere se scurge în gură, când erup colți din durerea de gât,  când am gândit și ultimul gând nerușinat, imposibil, dureros sau pur și simplu dușmănos până-n măduva minții, când termin de făcut tot răul pe care îl pot face fără să doară pe nimeni în afară de mine și mă rostogolesc amorțită de pe masă, rolul îmi cade din mână și facem amândoi buf. De-acum încep să dea aripile.

Aș putea să tac sau să zic:

